Które banki obsługują najwięcej klientów?
Które banki obsługują najwięcej klientów?
Z danych zebranych przez PRNews.pl i Bankier.pl wynika, że banki w Polsce obsługują ponad 40 mln klientów. Najwięcej klientów ma PKO BP, na drugim miejscu jest Pekao, a za nim znajduje się mBank.
Na ankietę odpowiedziało 17 banków, które łącznie prowadzą 37 mln rachunków. Dużym bankiem nieobecnym w zestawieniu jest BZ WBK, który nie chce się dzielić takimi informacjami z mediami. Podczas fuzji z Kredyt Bankiem podawał jednak, że ma około 3,5 mln klientów. Zestawienie nie uwzględnia także kilku mniejszych banków, m.in. BPH, Meritum Banku czy banków samochodowych.
- Liczby klientów w bankach nie można porównywać bezpośrednio z liczbą mieszkańców Polski. Klient banku to nie tylko osoba fizyczna, ale także firmy, szkoły, miasta, czy gminy. Z kolei znaczna część osób fizycznych to klienci kilku banków równocześnie – zaznacza Wojciech Boczoń, analityk Bankier.pl.
Czternaście banków podało informacje o liczbie klientów detalicznych. Łącznie obsługują 32 mln klientów w tym segmencie. W niektórych bankach liczba klientów detalicznych jest zbliżona do liczby klientów ogółem. Nie wszystkie banki mają bowiem rozbudowaną ofertę dla podmiotów biznesowych, gmin, czy stowarzyszeń.
Liderem jest PKO
Poprzednie badanie przeprowadzone przez serwisy PRNews.pl i Bankier.pl wskazuje natomiast, że na koniec ubiegłego roku 20 banków uniwersalnych prowadziło łącznie 28,5 mln kont osobistych. Najwięcej ROR-ów prowadzi PKO Bank Polski (6,6 mln), drugie miejsce zajmuje Bank Pekao SA (3,6 mln), a trzecie BZ WBK (2,9 mln).
- Analitycy są pewni, że wraz ze wzrostem zamożności kraju będzie się zwiększać liczba Polaków korzystających z banków. Płace rosną u nas względnie wolno, ale wiele wskazuje na to, że w najbliższych latach ich podniesienie będzie priorytetem. Im będziemy mieli więcej pieniędzy, tym większy będzie stopień ubankowienia, który w tym momencie wynosi nieco ponad 81%. Przykładowo, dla Wielkiej Brytanii wynosi on ponad 90%. Banki mają coraz wyżej podniesioną poprzeczkę. Dla klientów to dobra wiadomość, bo większa konkurencja na rynku sprawi, że pojawią się nowe produkty i usługi o wyższej jakości. Niestety, to wcale nie znaczy, że będą one darmowe – komentuje Łukasz Piechowiak, główny ekonomista Bankier.pl.
Zobacz szczegółowe zestawienie: http://prnews.pl/raporty/raport-prnewspl-liczba-klientow-w-bankach-iv-kw-2014-6550729.html
Publikacja dostępna również w formacie: doc