Darmowe konta – ewolucja czy rewolucja? Raport Bankier.pl
Darmowe konta – ewolucja czy rewolucja? Raport Bankier.pl
Bezpłatne podstawowe konto dostępne dla każdego mieszkańca UE? Już wkrótce, zgodnie z dyrektywą PAD, ma ono trafić do ofert wszystkich banków. Redakcja Bankier.pl sprawdziła, czy czytelnicy portalu są skłonni do skorzystania z tego produktu.
Banki mają czas do 8 sierpnia 2018 r., aby przedstawić propozycje darmowych rachunków, które mają stanowić ofertę dla osób nie posiadających jeszcze konta prowadzonego w złotych. Wymusza to na nich znowelizowana w zeszłym roku ustawa o usługach płatniczych.
Wszystkie bezpłatne oferty powinny obejmować bezpłatne prowadzenie rachunku, 5 krajowych transakcji płatniczych w miesiącu, 5 transakcji w bankomatach i wpłatomatach obcych w kraju, operacje w bankomatach i wpłatomatach własnych. Takie wymogi na początku 2018 r. spełniało jedynie kilka instytucji.
Pod koniec stycznia redakcja Bankier.pl przeprowadziła sondaż, aby dowiedzieć się, czy klienci będą zainteresowani ograniczonym pakietem bezpłatnych usług kryjącym się pod nazwą rachunku podstawowego. Kwestionariusz wypełniło 1209 osób, z których, jak się okazało, tylko 27 proc. bezwarunkowo płaci obecnie za prowadzenie rachunku osobistego i używanie połączonej z nim karty debetowej.
Posiadaczy kont spytano również o wzory korzystania z usług, które ujęto w przewidzianym w ustawie podstawowym pakiecie. 70 proc. badanych wskazało, że w typowym miesiącu wykonuje więcej niż 5 transakcji płatniczych. Grupa ta nie mogłaby liczyć na zupełnie bezpłatne utrzymanie rachunku podstawowego – operacje, które nie mieszczą się w limicie, będą mogły być obciążone opłatami.
– Można wątpić, czy wprowadzenie darmowych podstawowych rachunków znacząco wpłynie na wskaźnik ubankowienia. Od lat w badaniach diagnozujących bariery rozwoju obrotu bezgotówkowego przewija się podobny wątek – większość trzymających się z dala od banków podejmuje taką decyzję nie z powodów ekonomicznych (np. kosztów usług), ale dlatego, że nie widzi żadnych istotnych zalet produktu i towarzyszącego mu „plastikowego pieniądza” – komentuje Michał Kisiel, redaktor Bankier.pl.
Co więcej, dla banków nowe prawo może skutkować niezamierzonym efektem – klienci korzystający z płatnych kont mogą masowo zmieniać je na te darmowe. Taki zamiar deklaruje 35 proc. respondentów. 23 proc. jest gotowych, by przy okazji zmienić również dostawcę.
Przedruk i powielanie informacji prasowej oraz komentarzy redaktorów dozwolone pod warunkiem powołania się na źródło Bankier.pl.
Więcej na ten temat:
Publikacja dostępna również w formacie: doc