Problemy europejskiej motoryzacji uderzają w polskie spółki
Problemy europejskiej motoryzacji uderzają w polskie spółki
Motoryzacja to jedna z najistotniejszych branż dla europejskiego przemysłu, nie inaczej jest także w Polsce. Ostatnie lata to jednak okres pełen wyzwań, który odbija się również na spółkach z GPW.
Branża motoryzacyjna tworzy bezpośrednio i pośrednio 13,8 mln miejsc pracy w Europie, co odpowiada 6,1 proc. całkowitego zatrudnienia w Unii Europejskiej. W ubiegłym roku producenci zbudowali w UE 16,5 milionów samochodów osobowych, a więc 21 proc. globalnej produkcji. Kluczową dla europejskiej gospodarki motoryzację dopadły jednak ostatnio liczne problemy.
– Coraz ostrzejsze normy emisji spalin i dwutlenku węgla, współużytkowanie i autonomizacja pojazdów stanowią złożone wyzwanie dla branży motoryzacyjnej, bo rozwiązania muszą zaakceptować nie tylko politycy, ale i klienci – pisze w swoim raporcie Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Nieprzemyślane tworzenie strategii przez Unię Europejską ma się odbić na szybko rosnących cenach samochodów. Przemysł jest przekonany, że wymuszenie m.in. raptownego ograniczenia emisji CO2 spowoduje wyraźny wzrost kosztów, którego nie zrekompensują zyski na innej działalności.
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) obawia się nawet, że za kilka lat rosnące ceny nowych aut (zarówno spalinowych, jak i hybrydowych oraz elektrycznych) odstraszą od zakupu nowych pojazdów znaczną część klientów, a europejski rynek na poziomie 15 mln aut rejestrowanych rocznie będzie tylko wspomnieniem.
Zapraszamy do cytowania z powołaniem się na źródło Bankier.pl