Na bieżąco opisujemy problemy turystów biura podróży Thomas Cook, które kilka dni temu ogłosiło upadłość i klientów innych firm z branży turystycznej (biur podróży, linii lotniczych), odczuwających konsekwencje tego zdarzenia. W gronie poszkodowanych znaleźli się m.in. klienci należącego do firmy Thomas Cook biura Neckermann Polska.
Ministerstwo turystyki uspokaja, że wszyscy polscy klienci Neckermanna mają gwarancję zwrotu środków za wykupione wycieczki. Rzecznik Finansowy przypomina z kolei, jakie działania powinni podjąć turyści, żeby otrzymać rekompensaty.
Do kogo po pieniądze?
Inna jest ścieżka dochodzenia swego, gdy klienci biura podróży zdążyli już polecieć na wakacje i tam zastała ich wiadomość o upadłości biura, a inna, gdy wycieczka została opłacona, ale wyjazd nie odbył się i nie odbędzie się, bo rezerwacja dotyczy daty przyszłej lub odbył się w części, bowiem turyści na własną rękę przerwali pobyt i wrócili do kraju.
Turyści przebywający za granicą powinni kontaktować się z marszałkiem województwa mazowieckiego. "Może on - w zależności od sytuacji - pokryć koszty kontynuacji imprezy turystycznej, pokryć koszty powrotu lub podjąć działania związane z organizacją powrotu" - przypominają eksperci Biura Rzecznika Finansowego.
Dane kontaktowe do Marszałka to: Departament Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, ul. Brechta 3 03-472 Warszawa, tel. +48 22 597 95 24, +48 22 597 95 43, +48 22 597 95 45, +48 22 597 95 41, adres e-mail: dkpit@mazovia.pl.
Turyści, którzy zapłacili za wakacje z Neckermannem, ale nie odbyli ich w całości lub zupełnie (bo nie zorganizowano wyjazdu, który już miał się odbyć bądź nie odbędzie się, gdyż rezerwacja dotyczy daty przyszłej) powinni zwrócić się do Allianz Partners (AWP P&C S.A. Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie), który jest podmiotem udzielającym gwarancji Neckermannowi.
Zgłoszenie w sprawie zwrotu należnych środków powinno zawierać (za informacją udostępnioną przez mazowieckiego marszałka):
- imię i nazwisko oraz adres do korespondencji poszkodowanego podróżnego,
- kopię umowy o udział w imprezie,
- kopie dowodów wpłat za imprezę oraz udokumentowanie innych kosztów poniesionych podczas imprezy związanych z niewypłacalnością,
- oświadczenie stwierdzające niewykonanie umowy przez Neckermann Polska Biuro Podróży Spółka z o. o i określenie wysokości roszczenia,
- numer rachunku bankowego, na który ma nastąpić zwrot.
Kiedy turyści dostaną pieniądze?
Rzecznik Finansowy przypomina, że podmiot udzielający zabezpieczenia finansowego dla biura podróży ma maksymalnie 30 dni od momentu otrzymania zgłoszenia na przekazanie turyście wyliczeń dotyczących należnej kwoty. W takim samym terminie powinien udzielić odpowiedzi podróżnemu, jeśli negatywnie rozpatrzył jego zgłoszenie i środki zostaną zwrócone w części wnioskowanej kwoty lub w ogóle nie będzie zwrotu.
W szczególnych przypadkach możliwe jest wydłużenie tego terminu do 90 dni. Dzieje się tak wówczas, gdy konieczne jest przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego.
Wypłata pieniędzy powinna nastąpić nie później niż w ciągu 30 dni od doręczenia turyście informacji ze szczegółowymi wyliczeniami kwoty należnej do zwrotu.
Tymczasem na rynku toczy się walka o klientów pechowego biura. Rainbow zaproponowało w tym tygodniu pakiet zniżek dla swojego dotychczasowego konkurenta. Turyści, którzy udowodnią, że mieli wyjechać na wakacje z Neckermannem w okresie od lata 2019 do lata 2020 włącznie, mogą skorzystać z wycieczek w cenach niższych nawet o 20 proc. Szczegóły tej oferty opisujemy w artykule "Rainbow proponuje zniżki klientom Neckermanna".
Zapraszamy do cytowania z powołaniem się na źródło Bankier.pl