40 procent rachunków obsługiwanych jest przez internet!
40 procent rachunków obsługiwanych jest przez internet!
Z obliczeń portalu Bankier.pl wynika, że w Polsce blisko 7 milionów rachunków osobistych jest obsługiwana przez internet. Tylko w ciągu pierwszego kwartału tego roku przybyło prawie pół miliona takich kont. Oznacza to, że w Polsce ok. 40 procent właścicieli RORów korzysta z kanału internetowego! To bardzo dobry wynik.</STRONG ></P >
Pierwszy bank wirtualny, umożliwiający dokonywanie operacji przez internet, pojawił się 18 października 1995 r. w Stanach Zjednoczonych. Security First Network Bank pretendował do roli pierwszego banku oferującego wszystkie podstawowe usługi, działającego tylko w internecie. Działo się to w chwili, kiedy wielu obserwatorów poddawało w wątpliwość bezpieczeństwo transakcji finansowych przeprowadzanych w sieci. Udany debiut nowego kanału dystrybucji stał się krokiem milowym w rozwoju całego sektora bankowości. W rok po uruchomieniu SFNB już 28 instytucji finansowych, w tym 23 w USA, umożliwiało swoim klientom przeprowadzanie różnych operacji przez internet. Obecnie ten kanał jest już standardem.</P >
W Polsce z bankowości internetowej może korzystać około 95 proc. klientów banków komercyjnych. Wśród instytucji, które nie dają takiej możliwości należą m.in. eurobank i Bank Pocztowy. Miarą sukcesu bankowości internetowej jest fakt, że z tego rodzaju usługi są dostępne w wielu bankach spółdzielczych, a nawet w SKOK-ach.</P >
Szybki rozwój bankowości internetowej sprawił, że trudno oszacować liczbę internautów korzystających z bankowości internetowej. Największym problemem jest liczenie tych samych osób po kilka razy oraz fakt, że banki udostępniają kanał internetowy dla coraz większej liczby produktów, np. rachunków oszczędnościowych i kart kredytowych. Z tego też względu niektóre statystyki należy traktować jako liczbę produktów z dostępem przez internet, niż faktyczną liczbę użytkowników bankowości internetowej. Z szacunków Bankier.pl wynika, że w Polsce jest ich już ponad 5 milionów, a ich liczba cały czas szybko rośnie.</P >
Najwięcej rachunków obsługiwanych przez internet prowadzi PKO BP. Ma ich 1,4 miliona, a jeśli doliczyć internetowe rachunki Inteligo to okaże się, że łącznie prowadzi ich blisko dwa miliony. Na drugim miejscu znajduje się mBank z wynikiem 1,23 miliona rachunków, a na trzecim Pekao SA z ok. 0,75 mln rachunków z uruchomionym dostępem przez internet.</P >
Liczba klientów indywidualnych obsługujących ROR przez internet</STRONG ></P >
Bank</P ></TD > |
I kw 2007</P ></TD > |
IV kw 2006</P ></TD > |
Przyrost procentowy</P ></TD > |
Różnica</P ></TD ></TR > |
PKO BP</P ></TD > |
1.405.000</P ></TD > |
1.289.502</P ></TD > |
8,96%</P ></TD > |
115.498</P ></TD ></TR > |
mBank</P ></TD > |
1.230.000</P ></TD > |
1.150.000</P ></TD > |
6,96%</P ></TD > |
80.000</P ></TD ></TR > |
Bank Pekao SA*</P ></TD > |
755.789</P ></TD > |
707.593</P ></TD > |
6,81%</P ></TD > |
48.196</P ></TD ></TR > |
BZ WBK*</P ></TD > |
605.000</P ></TD > |
560.000</P ></TD > |
8,04%</P ></TD > |
45.000</P ></TD ></TR > |
Inteligo</P ></TD > |
546.168</P ></TD > |
530.844</P ></TD > |
2,89%</P ></TD > |
15.324</P ></TD ></TR > |
BPH</P ></TD > |
510.000</P ></TD > |
492.000</P ></TD > |
3,66%</P ></TD > |
18.000</P ></TD ></TR > |
Bank Millennium*</P ></TD > |
460.000</P ></TD > |
413.000</P ></TD > |
11,38%</P ></TD > |
47.000</P ></TD ></TR > |
ING Bank Śląski</P ></TD > |
421.590</P ></TD > |
377.364</P ></TD > |
11,72%</P ></TD > |
44.226</P ></TD ></TR > |
Lukas Bank</P ></TD > |
250.700</P ></TD > |
230.900</P ></TD > |
8,58%</P ></TD > |
19.800</P ></TD ></TR > |
Kredyt Bank</P ></TD > |
194.338</P ></TD > |
185.000</P ></TD > |
5,05%</P ></TD > |
9.338</P ></TD ></TR > |
MultiBank*</P ></TD > |
143.589</P ></TD > |
135.997</P ></TD > |
5,58%</P ></TD > |
7.591</P ></TD ></TR > |
Citibank</P ></TD > |
136.000</P ></TD > |
131.000</P ></TD > |
3,82%</P ></TD > |
5.000</P ></TD ></TR > |
BGŻ</P ></TD > |
82.000</P ></TD > |
76.481</P ></TD > |
7,22%</P ></TD > |
5.519</P ></TD ></TR > |
Nordea Bank Polska</P ></TD > |
67.057</P ></TD > |
60.997</P ></TD > |
9,93%</P ></TD > |
6.060</P ></TD ></TR > |
BOŚ</P ></TD > |
48.033</P ></TD > |
44.688</P ></TD > |
7,49%</P ></TD > |
3.345</P ></TD ></TR > |
Raiffeisen Bank Polska</P ></TD > |
41.200</P ></TD > |
32.000</P ></TD > |
28,75%</P ></TD > |
9.200</P ></TD ></TR > |
DB PBC</P ></TD > |
29.394</P ></TD > |
25.601</P ></TD > |
14,82%</P ></TD > |
3.793</P ></TD ></TR > |
Invest-Bank</P ></TD > |
28.273</P ></TD > |
26.057</P ></TD > |
8,50%</P ></TD > |
2.216</P ></TD ></TR > |
Fortis Bank</P ></TD > |
10.507</P ></TD > |
10.423</P ></TD > |
0,81%</P ></TD > |
84</P ></TD ></TR > |
Dominet Bank</P ></TD > |
10.491</P ></TD > |
8.640</P ></TD > |
21,42%</P ></TD > |
1.851</P ></TD ></TR > |
Getin Bank</P ></TD > |
5.700</P ></TD > |
3.500</P ></TD > |
62,86%</P ></TD > |
2.200</P ></TD ></TR > |
BISE</P ></TD > |
1.638</P ></TD > |
1.184</P ></TD > |
38,34%</P ></TD > |
454</P ></TD ></TR > |
6.982.467</STRONG ></P ></TD > |
6.492.771</STRONG ></P ></TD > |
7,54%</STRONG ></P ></TD > |
489.695</STRONG ></P ></TD ></TR ></TBODY ></TABLE > * szacunki Bankier.pl Źródło: Bankier.pl, banki.</P > Chociaż internet jest coraz częściej wykorzystywany przez klientów, to jednak ten kanał dystrybucji nie sprawdza się w sprzedaży skomplikowanych produktów i usług bankowych. Polacy wciąż wolą kupować kredyty hipoteczne, fundusze inwestycyjne, karty kredytowe czy ubezpieczenia w placówkach banków lub za pośrednictwem fizycznego doradcy. Można się jednak spodziewać, że w najbliższych latach będzie się to zmieniało - w miarę, jak klienci będą zdobywać doświadczenie w korzystaniu z usług przez internet. Jak się okazuje, taki stan to również wina samych banków.</P > Z niedawno opublikowanych badań przeprowadzonych przez Datamonitor wynika, że ponoszone przez europejskie banki wydatki na nowe technologie są niewystarczające w stosunku do szybko rosnącej liczby klientów korzystających z usług bankowości internetowej. Banki nie nadążają z przekształceniem usług i produktów bankowych tak, by mogły być one sprzedawane on-line. Badanie, w którym uczestniczyli konsumenci z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch, Hiszpanii i państw nordyckich, pokazało, że liczba konsumentów korzystających z bankowości internetowej w tych państwach wzrosła prawie o 75% między 2002 a 2005 rokiem, z 39 milionów do 63 milionów osób. </P > W 2005 roku najwięcej osób korzystających z usług bankowości online było w Niemczech - 15,4 miliony. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania - 12,1 milionów osób korzystało w 2005 roku z usług bankowości internetowej. Państwa nordyckie znalazły się tuż za wymienionymi państwami europejskimi, jeżeli chodzi o korzystanie z bankowości internetowej - 43% konsumentów z tych państw przeprowadziło w 2005 roku transakcje finansowe przez internet.</P > Łatwość użycia, wygoda oraz szybkość są głównymi powodami, dla których klienci decydują się na skorzystanie z usług bankowości internetowej. Dla banków jest to przede wszystkim nowy kanał dystrybucji produktów finansowych, który jest tańszy w porównaniu z utrzymaniem placówki bankowej. Datamonitor przewiduje, że kanał internetowy nadal pozostanie w centrum zainteresowanie banków europejskich, a wydatki na nowe technologie związane z bankowością internetową znacznie wzrosną. Firma szacuje na przykład, że brytyjskie banki między 2006 a 2009 rokiem zwiększą swoje wydatki z 600 milionów dolarów do 705 milionów dolarów.</P > Mimo dużego popytu ze strony klientów na produkty i usługi bankowości internetowej i rosnące inwestycje banków w nowe technologie, użytkownicy wciąż wykorzystują internet przede wszystkim jako kanał, za pośrednictwem którego korzystają głównie z usług bankowych, a nie kupują produkty. Klienci, którzy chcą nabyć produkt bankowy, np. zaciągnąć kredyt, zazwyczaj udadzą się do placówki swojego banku. Z tego powodu potencjał internetu pozostaje nadal niewykorzystany zarówno od strony dostawców, jak i odbiorców produktów i usług finansowych.</P > Z raportu opublikowanego w 2006 roku przez firmę Forrester Research wynika, że pomimo iż instytucje finansowe aktywnie starają się zachęcać konsumentów do dokonywania zakupów produktów finansowych przez internet, to żaden z największych sześciu banków brytyjskich i żadna z brytyjskich kas oszczędnościowo-mieszkaniowych nie stworzyła strony internetowej wyposażonej w funkcje umożliwiające przejście procesu wnioskowania o wydanie karty kredytowej od początku do końca. Nadal istotnym problemem pozostaje kwestia zintegrowanie internetu z innymi kanałami dystrybucji oraz poszerzenie osiągniętej już integracji ponad poziom transakcyjny.</P > Innym problemem banków europejskich jest stosunkowo wysoki udział klientów nieaktywnych. Banki odniosły wprawdzie sukces, jeżeli chodzi o liczbę klientów posiadających rachunek internetowy, jednak duża część tych osób nadal nie korzysta aktywnie z produktów i usług bankowych dostępnych online. Jak się zatem okazuje, jest to problem nie tylko polskich instytucji finansowych.</P > Michał Macierzyński, analityk Bankier.pl</STRONG ></P > |
Publikacja dostępna również w formacie: pdf
Publikacja dostępna również w formacie: doc